چطور خانه ما کرونایی شد؟/ ویدا جوان: برنامهای که وارد زندگی واقعی خانوادهها میشود
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۲۱۵۹۱
بازیگر سریال "ماه و پلنگ" و "زمانه" معتقد است که دوربین "خانه ما" وارد زندگی خانوادهها میشود و حرفهایی را میشنود که شاید در حالت عادی آدمها آنها را جلوی دوربین تلویزیون بیان نکنند و بر زبان نیاورند. بخشهای کرونایی مسابقه باید افزایش پیدا کند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این روزها برنامه تلویزیونی"خانه ما" با حال و هوایی کرونایی روی آنتن میرود؛ حال و هوایی که سبک زندگی ایرانیان را تغییر داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ایده اصلی خانه مای کرونایی این است که اعضای خانواده در شرایط قرنطینه و نیمهقرنطینه چه میکنند که در عین رعایت اصول بهداشتی شاد باشند و از فعالیتهای روزمره نیز عقب نمانند. از بین خانوادههای برگزیده فصلهای قبل، چهارخانواده از شهرهای تبریز، شیراز، مشهد و رشت به صورت دوبهدو با هم رقابت میکنند و برنده آنها فینال این ویژهبرنامه را برگزار خواهند کرد.
خط اصلی این برنامه، زندگی در شرایط قرنطینه است. در نتیجه، همه آیتمها با همین محوریت طراحی و اجرا شدهاند. شرکتکنندگان دیگر به صورت فیزیکی با هم در ارتباط نیستند همه ارتباطات تقریباً بهصورت آنلاین است و مأموریتها نیز بر همین اساس تعریف میشود. اینجا خلاقیت خانوادهها است که تعیین میکند تا چه اندازه میتوان از این بستر برای پیشرد امور استفاده کرد.
بسیاری از پژوهشگران، کارشناسان و هنرمندان درباره ساخت کارهای فرهنگی و هنری به شکل و شمایل کرونایی توصیه کردند و پیشنهاد دادند. بعد از ساخت و اجرای "خانه ما" با قالب کرونایی، خیلی از خانمهای بازیگر واکنش نشان دادند و از این قالب برنامهسازی استقبال کردند یکی از این خانمهای بازیگر، "ویدا جوان" است؛ بازیگری که او را بیشتر با سریالهای تلویزیونی مثل "ماه و پلنگ"، "زمانه" و "شمعدونی" میشناسیم و البته در جشنواره اخیر فیلم فجر "آبادان یازده 60" را روی پرده داشت.
ویدا جوان در سریال شمعدونی
او در گفتوگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره این سبک برنامهسازی، گفت: قطعاً برگزاری این گونه مسابقه ها در مدیریت اقتصاد خانوادهها تأثیر بسزایی دارند؛ چون در ابتدا مهارت خرج کردن یک بودجه مشخص در مدت معین را به خانوادهها یاد میدهند. این در حالی است که شاید خیلی از خانوادهها در واقع دانش پسانداز کردن یا خرج کردن را نداشته باشند. به نظر من این پسانداز کردن و مدیریت اقتصاد خانواده، نیازمند دانش است و برنامههایی از این دست که به شکل مستند تولید میشود میتواند در آموزش این دانش به خانوادهها کمککننده باشد. اینکه افراد چنین دانشی را فرا بگیرند و بیاموزند که چگونه میتوان با یک بودجه مشخص زندگی را بگذرانند از جمله وجوه مثبت و موثر این مسابقه است.
وی با توجه به اینکه فصل جدید مسابقه در فضای کرونایی با رعایت فاصله اجتماعی و آموزشهای بهداشتی تولید و پخش میشود، توضیح داد: فصل جدید مسابقه که در فضای کرونایی است، با رعایت پروتکلهای بهداشتی هم یک یادآوری دوباره برای مردم است و هم آموزش مجدد برای آنها به شمار میرود که با اوج گرفتن دوباره این بیماری در کشور میتواند نقش تأثیرگذارتری داشته باشد. از آنجایی که برنامه "خانه ما" یک مستند- مسابقه است وارد زندگی خانوادهها میشود و حرفهایی را میشنود که شاید در حالت عادی آدمها آنها را جلوی دوربین بیان نکنند و بر زبان نیاورند، تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.
این بازیگر جوان، سمپاتیک و جذاب بودن برنامه را از نقاط قوت آن دانسته و یادآور شد: "خانه ما" تصویر واقعی زندگیهایی است که شاید نتوان به راحتی داخل زندگی آنها ورود کرد و آنها را از نزدیک شناخت. این خصوصیت، از ویژگیهای برنامه است و از آنجا که مسابقه بسیار سمپاتی است و به نظر من آن حس سمپاتیک را در بیننده نیز ایجاد میکند، میتواند تأثیرات مثبتی از جنبه یادگیری و آموزش روی آدمها داشته باشد. با توجه به اینکه اخیراً مردم به مقوله رعایت بهداشت و خطر بیماری کووید- 19 کم توجه شدهاند، در نتیجه با افزایش بخشهای کرونایی در مسابقه میتوان تأکید جدیتری به این بیماری و شیوع آن داشت.
خانه ما با فضای کرونایی
وی در خصوص قسمتهای مورد علاقه خود در بین مجموع مسابقههای "خانه ما" که در شهرهای متفاوت برگزار شده و از شبکههای مختلف سیما روی آنتن رفت، ابراز کرد: با توجه به این نکته که من کلیه قسمتهای این برنامه را در فصلهای گذشته کامل و خیلی منسجم ندیدهام اما از میان بخشهای دیده شده، قسمتی که مربوط به استان گیلان و در شهر رشت ضبط شده بود را بیشتر دوست داشتم. به غیر از این که خود من رگِ گیلانی دارم و بر همین اساس احساس نزدیکی بیشتری به این برنامه و به این شهر میکردم، به نظرمن در این قسمتها کارکترهای جذابی وجود داشتند که همین ویژگیها با توجه به قسمتهایی که دیده بودم، تماشای رقابت این خانوادهها را برای من جالبتر میکرد و اگر تماشای آن قسمت را از دست میدادم سعی میکردم از طریق اینترنت و شبکههای مجازی تکرار آن را ببینم.
وی با مورد توجه قرار دادن ریتم مسابقه، از علاقه خود به یکی از آیتمهای مرتبط با درآمدزایی توضیح داد و افزود: برنامه ریتم خوبی دارد و اصلاً خستهکننده نیست، وقتی برنامهای خستهکننده نباشد یعنی ریتم درستی را پیش گرفته و نمیتوان ایرادی را بر آن وارد دانست. اشتغال خانگی و درآمدزایی اعضای خانواده از جمله بخشهای خیلی جذاب "خانه ما" بود که توجه شخص خود من را جلب میکرد البته شاید در زندگی عادی و روزمره انجام برخی از این کسب و کارها برای هرکسی راحت نباشد اما وقتی افرادی این کارها را برای مسابقه میکنند چون انگیزه برنده شدن و ماندن در مسابقه را دارند، راحتتر چنین کارهایی را میکنند. شاید در شرایط عادی، همه خانوادههای ما راضی نشوند غذا درست کنند و ببرند کنار خیابان بفروشند یا خیلی از این کارها را برای درآمدزایی انجام دهند. اما دیدن این نوع برنامهها، حداقل قبح برخی از این قضایا را از بین میبرد یعنی اینکه شما در این برنامه نشان میدهید که کار، عار نیست.
بازیگر مجموعههای "ماه و پلنگ" و "شمعدونی" با تأکید بر ارجحیت وجدانی بودن کار بر نوع کاری که انجام میدهیم، تشریح کرد: اگر خانواده ما نیاز داشته باشد که ما در واقع کاری کنار کارهای دیگر انجام دهیم تا به واسطه آن در درآمد خانواده نقشی داشته باشیم، هیچ اشکالی ندارد که ما کارهایی مثل فروشندگی، آشپزی یا هر کار دیگری را به عنوان شغل انتخاب کنیم. مهم این است کاری که میکنیم درست و انسانی باشد. از این رو پرداختن به چنین کارهایی در مسابقه و ترغیب خانوادهها برای انجام کارهایی که میتوان به واسطه آن کارها، قدری به اقتصاد خانواده کمک کرد و باری از دوش پدر یا نان آور خانواده برداشت، اقدام جالب توجهی است که میتواند برای هر خانوادهای برانگیزنده هم باشد و من این قسمت را خیلی دوست داشتم.
او در پاسخ به این سؤال که آیا خود یا خانواده در این زمینه در گذشته یا حال تجربههایی داشتهاند، گفت: خانواده من از 18 سالگی به من گفتند که وارد فضای حرفهای کار شوم و سعی کنم خرج زندگیام را خودم دربیاورم در نتیجه خیلی پیش آمده کارهایی کردهایم که شغل اصلی من نبوده و صرفاً برای کسب درآمد بیشتر آن کارها را کردهام. مثلاً در دوران دانشجویی نقاشی دیواری و یا تابلو میکشیدم کارهایی مثل پتینه و کارهای دستی را هم همیشه داشتم و انجام این کارها و بیان آن هارا عیب نمیدانم. در واقع معتقدم کار محترم است و انسانی که کار میکند فرد محترمی است؛ مهم نیست چه کاری به هرحال هر کاری را کسی باید برعهده بگیرد ما به همه مشاغل و همه انسانها در همه جایگاهها نیازمندیم.
ویدا جوان در سریال "زیر همکف"
بازیگر جوان و فارغ التحصیل رشته حسابداری به تجربیات درست مصرف کردن خود در خانواده و اینکه چطور میتوان از هزینه های اضافی و تحمیل شده جلوگیری کرد، پرداخته و اظهار کرد: راههای زیادی برای درست مصرف کردن و البته پسانداز کردن وجود دارد من هم یک راه خیلی خوب را بلدم ولی اغلب این راه ها در مملکت ما خیلی جواب نمیدهد و اینکه ما اصلا در زمینه اقتصادی، امنیت نداریم. اگر ما یک بودجه یک ماه یا حتی سه ماهه برای زندگی در نظر بگیریم و قرار باشد که حد مخارج ما از آن بودجه فراتر نرود؛ لیستی از نیازهای روزمره و ضروری تهیه کنیم و طبق آن لیست، بودجهای را برآورد کنیم یعنی مبلغی را برای هزینه ها و مخارجمان کنار بگذاریم و دقیقا بر مبنای آن مبالغ تعیین شده، خرج کنیم بازهم در آخر کار کم میآوریم و پیشبینیهای ما درست در نمیآید.
وی در ادامه یادآور شد: همانطور که خودتان میدانید در کشور ما مثلا وقتی سالانه مبلغی کنار میگذاریم که چیزی را بخریم وقتی به آن عدد میرسیم یا وقتی آن مبلغ جمع میشود، قیمت کالای مورد نظر ما خیلی غیر منطقی افزایش مییابد و آنقدر گران میشود که ما همچنان از آن دور میمانیم و نمیتوانیم آن کالا را خریداری کنیم. این حتی در مورد خورد و خوراک به ویژه در سالهای اخیر هم صادق است و میبینیم که مردم نمیتواند برای پولی که به جیبشان میآید، برنامهریزی کنند. چون هر روز صبح که بیدار میشویم همهچیز گرانتر میشود و هیچکس هم پاسخگو نیست.
ویدا جوان در خاتمه به بحث کرونا و تأثیر آن در اقتصاد خانوادهها اشاره کرد و افزود: برخی از هزینهها و خریدها در خانوادهها کاملاً ضروری است و باید انجام شود. اینطور نیست که بخواهیم آن خریدها را پشت گوش بیندازیم و انجام ندهیم. معمولاً این هزینهها، الزامی و جزو ملزومات زندگیاند و نمیشود آنها را نادیده گرفت. بنابراین نمیتوان در شرایط معمول از برخی هزینههای اضافی و تحمیل شده جلوگیری کرد. در شرایط کنونی که متأسفانه در دوران کرونا به سر میبریم، همهچیز به نظر من آشفتهتر، بدتر و عجیبتر شده است برخی هزینههای لوازم بهداشتی و ضدعفونی کننده به خانوادهها اضافه شده و خیلی از خانوادهها به خاطر همین مواد ضدعفونیکننده، ماسک، دستکش، شستشوی زیاد خود و همه چیزهایی که از بیرون میآورند، مصرفشان بیشتر شده کما اینکه در قرنطینه ماندن برخی از این هزینهها را بالا برده و درآمدها را کاهش داده است و خیلی سخت میشود راه حلی منطقی را برای آن در نظر گرفت.
"خانه امن" تلویزیون به آنتن نزدیک شدبه بهانه روز ملی صداوسیما| رادیو و تلویزیون چقدر تا دانشگاهی شدن فاصله دارد؟انتهای پیام/
R1515/P/S4,1430/CT3 واژه های کاربردی مرتبط سریال ایرانی بازیگران سینما و تلویزیون ایران مستند شبکه نسیم رسانه ملی تلویزیون بیشتر بخوانید... حاشیههای حضور زوج جنجالی در یک سریال تلویزیونی/ "قرارداد حرفهای" چه زمانی در سیما جدی گرفته می شود؟ مردم هنوز سریالهای خان و رعیتی دوست دارند/ کرونا خانهنشینمان کرده! لوکسبازی و اغواگری بازیگران در قابِ تلویزیون/ چرا آگهیهای لاکچری را به صداوسیما تحمیل میکنند؟ قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... حاشیههای حضور زوج جنجالی در یک سریال تلویزیونی/ "قرارداد حرفهای" چه زمانی در سیما جدی گرفته می شود؟ مردم هنوز سریالهای خان و رعیتی دوست دارند/ کرونا خانهنشینمان کرده! لوکسبازی و اغواگری بازیگران در قابِ تلویزیون/ چرا آگهیهای لاکچری را به صداوسیما تحمیل میکنند؟ واژه های کاربردی مرتبط سریال ایرانی بازیگران سینما و تلویزیون ایران مستند شبکه نسیم رسانه ملی تلویزیون پربینندهترین اخبار فرهنگی ۱ واکنش مداحان به سخنان رهبر انقلاب درباره عزاداری محرم/ فرمایش رهبری فصلالخطاب است ۲ نصر۶؛ پاسخ ارتش به شرارت های آمریکا در خلیج فارس و نابودی رویای «سیف سعد» صدام ۳ ۳۶۵ روز از فراغِ "نورالذاکرین" گذشت/ بغضی که در گلوی عاشقان سیدالشهدا(ع) ماندگار شد ۴ نمایش خانگی| منطق «سرمایه و بیزینس» به نمایش خانگی جهت میدهد/ با «خلع ید» وزارت ارشاد به جای اصلاح محتوا و نظارت مخالفم ۵ پیام کانون مداحان و شاعران آیینی کشور: "مطیع امر رهبریم" ۶ وسعت جنایات منافقین در سال ۶۷؛ از کودک ۳ ساله تا پیرمرد ۹۰ ساله ۷ تناقض دولتیها در تصمیمگیری برای اجرای مراسمهای مذهبی ۸ پاسخ "محمدرضا حیاتی" به حاشیهها/ پیشنهاداتی که نپذیرفتم + فیلم مهمترین اخبار فرهنگی تحلیلی بر وضعیت فعلی و آتی کاغذ/ آیا قیمت کاغذ تحریر ۳۰ درصد حباب منفی دارد؟ نوروزی: تأمین امکانات بهداشتی هزینهبردار است/ سازمان تبلیغات هزینه اعزام مبلّغ را به هیئتها بدهد نمایش خانگی| منطق «سرمایه و بیزینس» به نمایش خانگی جهت میدهد/ با «خلع ید» وزارت ارشاد به جای اصلاح محتوا و نظارت مخالفم حسینی: نقاشی قهوهخانهای در دانشگاههای هنر ما جایگاهی ندارد/ طالعینیا: گالریداری در «مافیا» و «بیزینس» غرق شده است مهمترین اخبار تسنیم لبنان| میشل عون: به دفاع از کشور و حاکمیتمان پایبندیم/ تا زمان نجات لبنان تسلیم نمیشوم تعلل هیئت دولت در تصویب ۲ خط/ آقای رئیسجمهور، برای تصویب افزایش ۲۰۰هزارتومانی حق مسکن کارگران چند دقیقه زمان نیاز است؟ طرح مجلس برای حمایت از اقشار آسیبپذیر/ پیشبینی بستههای یارانهای برای حمایت از ۴ دهک کمدرآمد گفتگوی تفصیلی با مدیرعامل گروه ملی فولاد|رکورد تولید را شکستیم/تولید لولههای جریانیِ برای صنعت نفت بعد ۵۵ سال روحانی: ۱۰ استان از پیک بیماری کرونا عبور کردند درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربینندهترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک آپارات بیسفون سروش ویسپی آیگپAll Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
منبع: تسنیم
کلیدواژه: سریال ایرانی بازیگران سینما و تلویزیون ایران مستند شبکه نسیم رسانه ملی تلویزیون سریال ایرانی بازیگران سینما و تلویزیون ایران مستند شبکه نسیم رسانه ملی تلویزیون اقتصاد خانواده نمایش خانگی خانواده ها ویدا جوان هزینه ها قسمت ها خانه ما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۱۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازگشت محکوم به مرگ از پای چوبه دار
سحرگاه چهارشنبه گذشته سه مرد که در سه پرونده جداگانه دست به جنایت زده بودند، در زندان قزلحصار پای چوبه دار رفتند. اما فقط یکی از آنها مهلت زندگی دوباره پیدا کرد و پرونده زندگی دو نفر دیگر بسته شد.
بهزاد، مرد جوانی است که ۱۰ مهر سال ۹۹ مرد میانسالی را با ضربات چاقو به قتل رسانده بود. وی در بازجوییها گفته بود: مدتی قبل تصمیم گرفتم یک موتورسیکلت بخرم و یکی از دوستانم، مقتول را به من معرفی کرد. با مقتول تماس گرفتم و قرارهایمان را گذاشتیم. روز حادثه مقتول به خانهام آمد تا موتور را تحویل بگیرم و هزینه خرید را به او پرداخت کنم. من برای پذیرایی از او به آشپرخانه رفتم تا برایش چای بیاورم. اما ناگهان او از پشت سر به من حمله کرد. آن طور که متوجه شدم، قصدش این بود که مرا به قتل برساند تا اموال خانهام را سرقت کند. او با چاقو ضرباتی به من زد که وقتی دیدم قصد کشتن مرا دارد، چاقویی از آشپرخانه برداشتم و چندین ضربه به او زدم که کشته شد.
متهم از سوی قضات به قصاص محکوم شد، اما وقتی پای چوبه دار رفت، موفق شد از خانواده مقتول مهلت بگیرد و بدین ترتیب به سلول خود بازگشت.
اما یکی از محکومانی که قصاص شد، مرد جوانی بود که ۵ شهریور سال ۹۵ در درگیری خیابانی بر سر چشم در چشم شدن پسر جوانی را با ضربات چاقو به قتل رسانده بود. او چند هفته قبل نیز برای اولین بار پای چوبه دار رفت، اما از اولیای دم مهلت گرفت تا اینکه سحرگاه چهارشنبه گذشته اولیای دم بر اجرای مجازات اصرار کرده و حکمش اجرا شد.
محکوم دوم نیز مرد جوانی بود که ۲۴ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ پسر عموی خود را در مسعودیه تهران به قتل رسانده بود. او درباره انگیزه خود گفته بود: به خاطر آدمربایی و سرقت مسلحانه بازداشت بودم، اما وقتی آزاد شدم، فهمیدم پسر عمویم برایم جادو و زندگیام را نابود کرده بود. از شهرستان محل زندگیام چاقویی تهیه کردم و راهی خانه پسر عمویم در تهران شدم و او را به قتل رساندم. مرد جوان نیز باتوجه به درخواست اولیای دم برای قصاص، حکمش اجرا شد.
روزنامه ایران